fbpx

Verkopen vanuit verbinding

Ben jij ook zo klaar met salesfunnels en dat alles altijd maar groot, groter, grootst moet? Dat je moet streven naar automatisering en zo’n hoog mogelijk omzet? Ik denk oprecht dat het antwoord daarop ‘nee’ kan en mág zijn. Waarom je dit alles niet nodig hebt om te kunnen ondernemen vertel ik je graag in deze blog over verkopen vanuit verbinding.  

Weg met aangeleerde overtuigingen!

Als startende ondernemer komt er veel op je af. Je moet zichtbaar zijn, klanten aantrekken, zoveel mogelijk mailadressen verzamelen zodat je die in een geautomatiseerde salesfunnel kunt stoppen en je die klanten kunt bestoken met allerhande mailtjes en aanbiedingen. Maar weet je, ik doe er gewoon niet aan mee. Ja, in het verleden heb ik ook wel eens gebruik gemaakt van deze strategieën. Ik zette ads in, of probeerde via een geautomatiseerde mail klanten binnen te halen. Let op ik zeg niet dat het niet werkt, in tegendeel, maar deze manier van ondernemen past totaal niet bij mij. Ik verkoop veel liever vanuit verbinding.  

Ondernemen op je eigen manier

Je mag best weten, ik vond het best spannend om me hier zo over uit te spreken. Anderzijds, ik schop wel vaker tegen de gevestigde orde en onderneem nu eenmaal graag op mijn eigen manier. Precies wat ik jou als ondernemende moeder ook gun. En wat ik merk is dat juist die gevestigde manier van salesfunnels en massa bij veel ondernemers voor blokkades en tegenstand zorgt. Het past niet bij hen, niet bij hun doelgroep en eigenlijk voelt het ook erg tegennatuurlijk.  

Past dit bij jou of kan het ook anders?

Je ziet bijvoorbeeld ondernemers die regelmatig webinars geven. Een strategie die wordt ingezet als je al flink wat warme leads hebt, zodat je die in één keer kunt toespreken. Wat ik echter zie, is dat ondernemers deze strategie oppakken terwijl ze misschien maar 5 deelnemers hebben. Dan is zo’n webinar heel onpersoonlijk. Wat zou er gebeuren als je die 5 mensen persoonlijk zou aanspreken? Dat je met ze in gesprek gaat en ervoor zorgt dat die 5 mensen zich gezien en gehoord voelen? Dát is verkopen vanuit verbinding!  

Zo kun je verkopen vanuit verbinding

Dus blijf jij gaan voor de massa om maar zoveel mogelijk mensen in die salesfunnel te krijgen en zoveel mogelijk mails en aanbiedingen te sturen in de hoop er uiteindelijk van de honderd (of duizend) er een paar door die trechter heen komen? Of ga jij die tijd en aandacht besteden aan verbinding en ga je iedere dag 2 of 3 mensen aanspreken. Als je dit een maand lang doet, heb je bijna 100 mensen een-op-een gesproken en iedereen heeft zich gezien en gehoord gevoeld.   ‘Ja leuk en aardig Carolien, maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor?’.   Dus jij blijft liever bezig met strategieën die eigenlijk helemaal niet bij jou als ondernemer passen? Want als die massa er nog niet is (en de vraag is: heb je die massa nodig?) steek je enorm veel tijd in het uitwerken van strategieën die voor jou niet gaan werken. Je kan die tijd ook anders gebruiken door te gaan verkopen vanuit verbinding. Mensen hebben namelijk maar twee dingen nodig om klant bij jou te worden: verbinding en vertrouwen. En hoe kun je dat nu beter krijgen dan door persoonlijk contact?

Kies een strategie die past bij jou en je doelgroep

Betekent dat dan dat je niet meer groots mag denken? Natuurlijk niet! Ik heb ook doelen die ik wil behalen zowel voor de korte als de lange termijn. Alleen is mijn aanvliegroute anders. Ik kies ervoor om te ondernemen in het nu. Ik kies een strategie die past bij de aantallen die die ik nu heb en die past bij mijn doelgroep. Het is zoveel fijner werken met mensen waarmee ik een band heb en die mij vertrouwen. Die daardoor naar mij toekomen en waar ik dus niet constant aan hoef te trekken.  

Wat je nodig hebt is verbinding en vertrouwen

Ik geloof echt in de kracht van verkopen uit verbinding. Dat iemand oprecht voelt dat jij die persoon verder kunt helpen. Dat die persoon zich gezien en gehoord voelt. Zaken doen van mens tot mens en daarbij voor verbinding zorgen. Dat is het mooie: er zijn honderden manieren die kunnen werken maar belangrijk is, kies een manier die bij jou past. Kijk eens naar alles wat je hebt geleerd. Zijn er dingen die niet goed voelen? Kies dan een andere manier om te zien wat voor jou werkt. Dat is ook hoe ik coach. Ik kijk naar jou als persoon en stimuleer je om echt naar jezelf te kijken om ervoor te zorgen dat jij op zakelijk gebied de keuzes maakt die echt van jou zijn.  

Cursus ‘Verkopen vanuit verbinding’ voor Momboss Club leden

In mijn nieuwe cursus ‘Verkopen vanuit verbinding’, die exclusief toegankelijk is voor Momboss Club leden, leer je over deze manier van verkopen en ook de psychologie hierachter. Je leert van voor tot achter waar je op moet letten in een klantgesprek, de woorden waar je alert op moet zijn en hoe je op het juiste moment die sale doet. Wil jij meer weten over de Momboss Club of hoe je lid kan worden? Bekijk de website of slide even in mijn DM op Instagram @carolienvennema

`Lees ook deze andere blogs

Wil je meer lezen?