Ben jij klaar met de traditionele salesfunnels en de constante druk om groter en groter te worden? Geloof me, het is niet altijd nodig om te streven naar automatisering en maximale omzet. In deze blog ontdek je waarom je kunt ondernemen en verkopen vanuit verbinding, zonder al die overbodige toeters en bellen. Ontdek in deze blog hoe jij dit kunt gaan doen!
Weg met aangeleerde regels
Als startende ondernemer word je overspoeld met informatie. Je moet zichtbaar zijn, klanten aantrekken en een lange lijst met e-mailadressen verzamelen, zodat je ze kunt bombarderen met automatische e-mails en aanbiedingen. Maar eerlijk gezegd, ik doe daar niet aan mee. Ja, in het verleden heb ik deze strategieën wel eens gebruikt, zoals het inzetten van advertenties en geautomatiseerde e-mails. Ik zeg niet dat het niet werkt, integendeel, maar het past gewoon niet bij mij. Ik verkoop liever vanuit verbinding.
Ondernemen op je eigen manier
Ik moet toegeven dat ik het best spannend vind om me zo uit te spreken. Maar aan de andere kant, ik ben altijd al een voorstander geweest van mijn eigen weg bewandelen in het ondernemerschap. En dat gun ik jou als ondernemer ook. Wat ik zie is dat de traditionele aanpak met salesfunnels en massamarketing veel blokkades en weerstand creëert bij ondernemers. Het past niet bij hen, het past niet bij hun doelgroep en het voelt gewoon niet natuurlijk.
Past dit ook bij jou? Kan het ook anders?
Neem bijvoorbeeld ondernemers die regelmatig webinars geven. Deze strategie werkt goed als je al veel potentiële klanten hebt, zodat je ze allemaal tegelijk kunt aanspreken. Maar wat ik zie gebeuren is dat ondernemers deze strategie toepassen wanneer ze maar vijf deelnemers hebben. Op dat moment voelt zo’n webinar erg onpersoonlijk aan. Wat als je die vijf mensen persoonlijk zou benaderen? Wat als je een gesprek met ze aangaat en ervoor zorgt dat ze zich gezien en gehoord voelen? Dat is verkopen vanuit verbinding!
Zo kun je verkopen vanuit verbinding
Dus blijf jij streven naar massa, waarbij je zoveel mogelijk mensen in je salesfunnel probeert te krijgen en ze overspoelt met e-mails en aanbiedingen, in de hoop dat er uiteindelijk enkele klanten uit voortkomen? Of besteed je liever tijd en aandacht aan verbinding, waarbij je dagelijks met twee of drie mensen in gesprek gaat? Als je dit een maand lang doet, heb je bijna honderd persoonlijke gesprekken gevoerd, waarin iedereen zich gezien en gehoord voelde.
‘Ja leuk en aardig Carolien, maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor?’.
Dus jij blijft liever bezig met strategieën die eigenlijk helemaal niet bij jou als ondernemer passen? Want als die massa er nog niet is (en de vraag is: heb je die massa nodig?) steek je enorm veel tijd in het uitwerken van strategieën die voor jou niet gaan werken. Je kan die tijd ook anders gebruiken door te gaan verkopen vanuit verbinding. Mensen hebben namelijk maar twee dingen nodig om klant bij jou te worden: verbinding en vertrouwen. En hoe kun je dat nu beter krijgen dan door persoonlijk contact?
Kies een strategie die past bij jou en je doelgroep
Betekent dat dan dat je niet meer groots mag denken? Natuurlijk niet! Ik heb ook doelen die ik wil behalen zowel voor de korte als de lange termijn. Alleen is mijn aanvliegroute anders. Ik kies ervoor om te ondernemen in het nu. Ik kies een strategie die past bij de aantallen die die ik nu heb en die past bij mijn doelgroep. Het is zoveel fijner werken met mensen waarmee ik een band heb en die mij vertrouwen. Die daardoor naar mij toekomen en waar ik dus niet constant aan hoef te trekken.
Wat je nodig hebt is verbinding en vertrouwen
Ik geloof echt in de kracht van verkopen uit verbinding. Dat iemand oprecht voelt dat jij die persoon verder kunt helpen. Dat die persoon zich gezien en gehoord voelt. Zaken doen van mens tot mens en daarbij voor verbinding zorgen. Dat is het mooie: er zijn honderden manieren die kunnen werken maar belangrijk is, kies een manier die bij jou past. Kijk eens naar alles wat je hebt geleerd. Zijn er dingen die niet goed voelen? Kies dan een andere manier om te zien wat voor jou werkt. Dat is ook hoe ik coach. Ik kijk naar jou als persoon en stimuleer je om echt naar jezelf te kijken om ervoor te zorgen dat jij op zakelijk gebied de keuzes maakt die echt van jou zijn.
Cursus ‘Verkopen vanuit verbinding’
In mijn cursus ‘Verkopen vanuit verbinding’, ontdek je hoe jij meer vanuit verbinding kunt gaan verkopen. Je leert van voor tot achter waar je op moet letten in een klantgesprek, de woorden waar je alert op moet zijn en hoe je op het juiste moment die sale doet. Via deze link kun je nu direct de cursus aankopen! Mocht je nog vragen hebben slide even in mijn DM op Instagram @carolienvennema
`Lees ook deze andere blogs
Leef je waarheid
Leef je waarheid? Nu denk je misschien, wat moet ik hiermee? Maar dit heeft mijn leven echt veranderd.. Dit is waarom ik in 2021 mijn
Wanneer schrijf je als ondernemende moeder jouw bedrijf in bij de KvK?
Een van de meest gestelde vragen die ik ontvang is wanneer het nut heeft om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Naast
Hoe krijg je klanten als Virtual Assistant?
Wanneer je start als Virtual Assistant dan doe je dat omdat je ontzettend graag anderen wilt helpen met jouw eigen expertise. Daarnaast is het werk