Wanneer je start als Virtual Assistant dan doe je dat omdat je ontzettend graag anderen wilt helpen met jouw eigen expertise. Daarnaast is het werk enorm goed te combineren met een gezin door thuis te werken. Niet gek dus dat er zoveel VA’s zijn. Omdat er zoveel VA’s zijn heb je misschien het gevoel dat
er niet genoeg klanten zijn voor jou. Want hoe komt het anders dat het je maar niet lukt om aan (voldoende) klanten te komen?
In deze blog vertel ik jou hoe je meer klanten krijgt als Virtual Assistant. Hopelijk ga je daarmee ook inzien dat er genoeg werk is voor iedereen, maar dat het vaak op een ander vlak schort.
Wat voor connectie wil je aangaan?
Voordat ik je mijn stappenplan ga uitleggen om meer klanten te krijgen is het goed om eerst stil te staan bij wat je eigenlijk wilt bereiken. Want wat voor connectie wil je eigenlijk aangaan met je klant? Als VA wil je dat een ondernemer voor langere tijd klant bij je is. Je wilt diegene namelijk ontzorgen, taken uit handen nemen. Wat dan ook betekent dat jouw klant zich goed bij je moet voelen. Hij of zij moet je vertrouwen.
En dat bereik je alleen maar door een oprechte klantrelatie op te bouwen. En deze klantrelatie bereik je door de vier fases (stappen) te doorlopen.
In vier stappen meer klanten als VA
De fases van een klantrelatie is te vergelijken met een liefdesrelatie. Als eerste ga je op zoek, daarna komt de eerste ontmoeting waarna het daten volgt. En als laatste ga je een relatie aan.
Stap 1. De Zoektocht
In deze fase is het belangrijk om heel scherp te krijgen wat je aanbied en vooral voor wie. Veel Virtual Assistants vallen in deze fase voor dezelfde valkuil: ze bieden een menukaart aan diensten aan. Kies voor één geweldig aanbod en zorg ervoor dat jij de expert hierin wordt.
Daarnaast is jouw eigen authenticiteit van belang omdat je jezelf daarmee onderscheid. Waarom moet iemand voor jou kiezen en niet voor een ander? Wat is jouw talent en jouw kracht? En tot slot is het belangrijk om oprechte en waardevolle content te maken en te laten zien. Zorg er dan ook voor dat wat jij uitstraalt op je website en op je social media een verlengstuk is van wie je bent en wat je voor de ander oplost.
Stap 2. De eerste ontmoeting
Een eerste indruk is in elke relatie belangrijk. Je kunt namelijk de perfecte match zijn, maar als de ander dit niet ziet zal het nooit tot een relatie komen. Zorg er daarom ook voor dat je biografie, je feed, je Facebookgroep, je website, al je uitingen helder en duidelijk zijn. Laat zien voor wie jij er bent en wie je bent. Geef daarom tips, deel inzichten, vertel over ervaringen en bouw een vertrouwen op.
Door te kiezen voor een duidelijk aanbod wordt jouw marketing ook veel makkelijker. En veel duidelijker voor jouw doelgroep. Ze zien namelijk direct of jij degene bent die kan helpen. De valkuil in deze fase is dat ondernemers geen verbinding aan gaan. Ze stellen zich voor, doen een aanbod en vergeten daardoor om te daten.
Stap 3. Start met daten
Wanneer je gaat daten met iemand doe je dat om diegene nog beter te leren kennen. De eerste indruk was goed, maar is het ook echt een match? Ook in een klantrelatie is het goed om aandacht te besteden aan deze fase. Op die manier maak je echt verbinding. Leert de potentiële klant jou kennen maar jij haar ook. Stuur daarom met regelmaat eens een berichtje puur uit interesse. Stel vragen, vraag door en sluit een gesprek dan ook gewoon weer af. Je hoeft niet altijd een call to action te doen.
In deze fase kun je natuurlijk, wanneer dit past, ook een gratis aanbod doen. Misschien kom je erachter dat jouw ebook perfect aansluit bij waar diegene naar op zoek is. Of je biedt een gratis gesprek aan als tijdelijke oplossing. Vraag daarna dan ook wat ze ervan vonden, heeft het ze op weg geholpen? Zo kun je reviews verzamelen.
Stap 4. Relatie aangaan
In de vierde en laatste fase draait het om het aangaan van een relatie. Wanneer je voelt dat de ander een match is ga je een verkoopgesprek in. Er zijn verschillende verkoopstrategieën, kies hetgeen bij jou past als persoon en bij je bedrijf. Wanneer iemand in deze fase klant bij je wordt zorg er dan ook voor dat diegene klant blijft. Houd contact, help zoveel je kunt.
Wanneer iemand al klant bij je is kun je ook je andere diensten en taken bijverkopen. Help je jouw klant met emailmarketing maar zie je dat diegene ook moeite heeft met social media? Dan kun je aanbieden om ook daarmee te helpen. Je zult zien dat bijverkopen veel makkelijker gaat wanneer iemand al klant is dan wanneer je jouw doelgroep wilt overtuigen van heel jouw diensten pakket.
Uitgebreide webinar
Natuurlijk hoop ik dat je door het lezen van deze blog al heel veel inzichten hebt gekregen in hoe je zo’n klantrelatie opbouwt en wat je nodig hebt om meer klanten te krijgen als virtual assistant? Mocht je echter wat dieper in willen gaan in deze materie? Ik geef een uitgebreide webinar over dit specifieke onderwerp waarbij ik de fases nog uitgebreider behandel, inclusief praktische tips en voorbeelden.
Als je als virtual assistant direct aan de slag wil, bestel dan hieronder voor slecht €4.99 mijn waardevolle masterclass : Hoe krijg je klanten als VA? Daar geef ik nog veel meer praktische tips die jij direct kunt toepassen in je bedrijf.
Klik hier voor de masterclass : Hoe krijg ik klanten als Virtual Assistant?
Lees ook deze andere blogs
Wanneer schrijf je als ondernemende moeder jouw bedrijf in bij de KvK?
Een van de meest gestelde vragen die ik ontvang is wanneer het nut heeft om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Naast
Mijn Weg naar Ontspannen Ondernemen
Als ondernemer geloofde ik nog niet in het ontspannen ondernemen. Ik heb altijd de overtuiging meegekregen ‘je moet hard werken om iets te bereiken’. Jaren
Wat is het verschil tussen je intuïtie en angst?
Intuïtie en angst zijn twee emoties die vaak met elkaar worden verward. Hoewel ze beide nuttig kunnen zijn in verschillende situaties, zijn er belangrijke verschillen