Ik begrijp als geen ander hoe het voelt om die eerste stappen te zetten bij het opstarten van je eigen bedrijf. Nu ik een aantal jaar aan het ondernemen ben heb ik meerdere bedrijven gehad en ben ik zelfs van eenmanszaak naar een BV gegroeit. In deze blog neem ik je stap voor stap mee in de groei. Hoe pak ik dat eigenlijk aan? Het laten groeien van een bedrijf vond ik zelf altijd super leuk en ook een mooie uitdaging. In deze blogpost neem ik je mee op mijn eigen reis als ondernemer en deel ik enkele eenvoudige stappen om jouw bedrijf succesvol te laten groeien.
Hoe zorg je dat je voldoende klanten krijgt?
De vraag die ik het meeste kreeg als businesscoach was altijd ‘Hoe krijg ik meer klanten?‘. Alleen wat veel ondernemers vergeten is dat dat eigenlijk pas het laatste is wat er gebeurd. Je hebt daarvoor eerst de basis goed neer te zetten voordat überhaupt iemand jou gaat betalen om klant te worden bij je. Een goed bedrijf groeit pas als de basis goed staat, zonder een goede basis raak je namelijk ook alles weer heel snel kwijt.
Wat heb je nodig om je bedrijf te laten groeien?
Je hebt sowieso een hele goede basis onder je bedrijf nodig. Dat bestaat vooral dat je heel duidelijk hebt : Wat is het probleem dat ik op los voor mijn klanten. Wat is uiteindelijk dan het resultaat. Zodra je in ieder geval één van tweeën goed kan omschrijven dan kun je gaan werken aan je marketing en daarna je sales. Zonder deze basis spreek je niet je doelgroep aan en dat heb je wel nodig om te groeien met je bedrijf.
Hoe bereik je je doelgroep?
Een cruciaal punt om te kunnen groeien is het bereiken van je doelgroep. Je kan wel helder hebben wat je doet, en voor wie en wat het resultaat is. Alleen als jij dat niet bij de juiste mensen overbrengt dan komen je klanten nog niet. Je doelgroep bereiken kan op heel veel verschillende manieren. Kijk wat echt bij jou past, wil je online zichtbaar zijn of vind je offline netwerken fijner. Beweeg je vooral tussen je doelgroep. Doe onderzoek waar je doelgroep zich vooral bevind en zorg dat je daar zichtbaar bent met content die je doelgroep raakt, waar ze zich in herkennen en zich gezien en gehoord voelen.
Hoe belangrijk is branding om te kunnen groeien?
Als je bouwt aan een herkenbaar brand zorg je ervoor dat mensen jou herkennen. Ik heb met één van mijn bedrijven altijd een fel oranje brand gehad. Als ik dan in een oranje outfit aankwam op een netwerk event wist altijd iedereen wie ik was en waar ik voor stond. Mij heeft dit enorm geholpen in het ondernemen. Een brand is meer dan alléén een kleur het is echt een krachtige herkenbaarheid wat de groei enorm heeft bevorderd.
Laat je marketingmachine draaien voordat er sales uitkomen
Voordat er klanten komen heb je eerst leads nodig. Leads zijn diegene die jou al volger, die jou leuk vinden. Dat is eigenlijk de stap nadat je zichtbaar bent geworden voor je doelgroep dat ze ook het eerste ‘gratis’ ding of klein betaald product ook echt gaan volgen.
Groeien met je bedrijf bestaat gewoon uit een aantal fases en je hebt dit gewoon stap voor stap uit te bouwen.