Ben jij de hele dag met je telefoon bezig? Misschien schrik je wel als je ziet hoeveel uur je op social media doorbrengt. Wat nou als ik je zou vertellen dat ik dagelijks maar een half uurtje online ben op Instagram? En als ik je vertel dat dat half uurtje genoeg is om je doelen te bereiken? Voel je het al? Wil jij ook meer bereiken in minder schermtijd? Lees dan vooral verder!
Wil jij ook minder met je telefoon bezig zijn?
Loop jij er tegenaan dat je urenlang bezig bent op Instagram, Facebook of LinkedIn maar er eigenlijk niks uithaalt? Als ik vertel dat ik een online onderneming heb, verwachten mensen dat ik urenlang op mijn telefoon zit. Niets in minder waar. Gemiddeld ben ik een half uur online op social media. De ene dag is het misschien maar 10 minuten en de andere dag is het wellicht een uur maar doelloos scrollen doe ik niet meer. Alle tijd die ik online besteed, probeer ik zo effectief mogelijk in te zetten. Ik wil niet de hele dag alleen maar met mijn telefoon bezig zijn.Hoe zorg je dan voor minder schermtijd?
Allereerst zorg ik ervoor dat alle content die jij op mijn feed ziet verschijnen op een vast moment per maand schrijf. Ik besteed dan zo’n anderhalf uur aan het schrijven van in totaal 12 posts, 3 posts per week. Ik heb er een goed systeem voor en dit doe ik op een moment dat ik me goed voel. Dat is al je eerste winst. Ga jezelf niet tegenwerken door NU iets te moeten doen terwijl je het niet voelt. Sta je met inspiratie op die dag, ga dan aan de slag of neem je idee op met een voicememo en gebruik het op een later moment. Dan heb je ook de dagelijkse content, de stories. Veel mensen doen er heel moeilijk en ingewikkeld over maar ik pak mijn telefoon en klets die stories vol. Ik bedenk een onderwerp en vertel wat ik wil vertellen. Ik ondertitel de filmpjes en daarna leg ik mijn telefoon weer weg.Reageer op een vast moment
Vaak gebruik ik stickers in mijn stories waar veel mensen op reageren. Maar daar ga ik niet ieder moment van de dag op reageren. Ik heb wel meer dingen te doen, haha. Dus wat ik doe is dit. Ik zet mijn stories ’s ochtends online, wat me maximaal een kwartier kost en ’s avonds, nadat mijn kinderen op bed liggen, reageer ik in een kwartiertje op de reacties en berichten en posts van anderen. Dat is letterlijk het moment dat ik mijn Instagram afwerk en mijn telefoon weer wegleg.Minder schermtijd krijg je niet door alleen maar te consumeren
Wat ik veel zie is dat ondernemers alleen maar consumeren door eindeloos te scrollen op zoek naar, ja, naar wat eigenlijk? Je gaat pas klanten halen uit social media als je content gaat maken die past bij je doelgroep en je de woorden gebruikt die zij ook gebruiken. Wat zijn hun struggles, waar liggen ze wakker van? Dit zijn de zaken waar jij op in moet haken om ze te triggeren. Zo plan ik zelf ook mijn content in. Op de dag van verschijnen maak ik die content weer actueel door het in mijn stories te benoemen en het later die dag weer op te volgen en de berichten te beantwoorden. Zo simpel is het. Dit is mijn manier om veel klanten uit social media te halen. Ik ben niet aan het consumeren maar juist aan het creëren. Bezig zijn met consequent zichtbaar zijn met effectieve content. Dat hoeven overigens echt niet alleen maar praktische tips te zijn. Content die je recht uit je hart schrijft doet het altijd goed. Laat het achterste van je tong maar eens zien en ga kijken wat er gebeurt!Nee, ook bij mij lukt het niet altijd
Als ik midden in een lancering zit zijn bij mij de tijden ook anders. Ik plan dat in. In mijn agenda staat dan een focusuur voor bijvoorbeeld Instagram. Dan ga ik er echt voor zitten en richt ik me helemaal op het voeren van gesprekken waarin ik meer informatie, maar vooral meer aandacht, kan geven. Tijdens een lancering loopt mijn schermtijd wel eens op naar anderhalf tot twee uur maar dat is dan ook echt de max.Neem zelf controle over je schermtijd
De grootste les die je hieruit kunt trekken is dat je jezelf niet constant toestemming moet geven om je telefoon er maar weer bij te pakken. Leg je telefoon op momenten dat je ergens anders mee bezig bent uit het zicht. Trigger jezelf niet steeds en neem zelf de controle over je schermtijd. Pak ‘m er alleen bij op de momenten dat het nodig is en niet uit gewoonte. Als je er niet direct bij kan, pak je ‘m ook veel minder snel. Verzin voor jezelf een manier om minder schermtijd te hebben. Een lade, een doosje of een keukenkastje, verzin het maar. Zolang die telefoon maar niet binnen handbereik ligt.Minder schermtijd voelt zo lekker
En ik heb ook die periodes gekend dat ik 4 of 5 uur per dag op social media zat. Onze telefoon is zo ingericht dat we er verslaafd aan worden gemaakt. Meldingen, pushberichten en algoritmes die je belonen als je zelf ook veel online bent. Maar besef je eens dat het leven niet hoeft te draaien om social media. Juist doordat ik tijden heb gekend dat ik wel 4 tot 5 uur op mijn telefoon zat en er ook periodes waren dat het thuis niet zo lekker ging, merk ik nu hoe lekker het is om mijn telefoon steeds meer weg te leggen. Hoe makkelijk het eigenlijk is om social media alleen maar effectief in te zetten en je niet zoveel tijd nodig hebt om er ook echt iets uit te halen.Werk toe naar effectief online zijn
Je moet leren hoe je effectieve content maakt zonder een enorme tijdsinvestering. Weet je niet hoe je dat moet doen? Verdiep jezelf in het maken van effectieve content, ga een cursus doen en ga leren hoe je klanten uit social media kunt halen. En als je dat al weet kijk dan eens kritisch: is dit het kanaal dat bij mij en mijn klanten past? Maak daarna een afspraak met jezelf over hoeveel uur jij hieraan wil besteden. Waarschijnlijk geef jij jezelf nog te veel toestemming om steeds maar te kijken. Neem de controle. Dan merk je hoe lekker het is om minder online te zijn en hoe anders de dynamiek in huis is als je niet alleen maar met je telefoon bezig bent. En ook al groeien mijn kinderen op in een digitale wereld wil ik ze wel meegeven dat er meer is dan alleen een schermpje. Dat je wereld niet alleen hoeft te draaien om je telefoon. En als jij dat ook wilt, wees je er dan bewust van dat jij het goede voorbeeld moet geven.Lees ook deze andere blogs
3 boeken die je als ondernemer echt wil lezen
Als ondernemer is het fijn om boeken te lezen. De volgende boeken wil ik heel graag met je delen omdat deze mij echt verder hebben
Groeien met je bedrijf kun je niet plannen!
Veel ondernemers maken een jaarplan met doelen om de bezigheden van hun bedrijf van kwartaal tot kwartaal te plannen. Ik zeg je vast: doe maar
Verkopen vanuit verbinding
Ben jij klaar met de traditionele salesfunnels en de constante druk om groter en groter te worden? Geloof me, het is niet altijd nodig om