fbpx

Ondernemen op gevoel

Het afgelopen jaar heb ik gemerkt dat veel ondernemers ondernemen vanuit de gedachte van ‘hoe het hoort’ in plaats van te ondernemen op gevoel. Ze ondernemen op basis van strategieën die ze geleerd hebben in een training of cursus en hebben dat voor waarheid aangenomen. Met als gevolg dat hun eigen creativiteit de das om is gedaan en ze enkel nog doen wat ze is geleerd en totaal niet meer zelf voelen wat goed is. Dat moet toch anders kunnen?

 

Vastlopen op de een strategie die niet werkt voor jou

Je ziet dat deze ondernemers op een gegeven moment vastlopen op zo’n strategie. Je kent ze wel: Je moet zo vaak online zichtbaar zijn, je moet drie keer in de week posten, ik moet toch professioneel overkomen en nog veel meer van deze ‘moetjes’. Ik heb geen idee wie ze heeft bedacht en ook geen idee wat je er mee opschiet om ze te volgen.

 

Kijk maar eens naar Instagram. Ooit heeft iemand bedacht dat je als ondernemer 3 keer per week moet posten om goed zichtbaar te zijn. Nou, ik kan je vertellen, ik deed deze maand ‘maar’ 2 posts per week en ik ben er nog, hoor! Ik kan er om lachen, maar eigenlijk is het natuurlijk heel triest dat we gebrainwashed zijn door dit soort regels. We moeten maar.

 

Nou, we moeten helemaal niets!

 

Wat is er écht nodig?

Ga zelf eens kijken: wat zijn nou dingen die moeten gebeuren, maar waar jij je helemaal niet fijn bij voelt? Dat bepaald aantal posts per week of bijvoorbeeld het hebben van die voorbeeldfunctie. Juist als je deelt wie jij bent, en er op kwetsbare momenten er ook durft te zijn, ga je een diepere verbinding aan met je volgers. Dat betekent niet dat je al je shit op straat moet gooien, nee helemaal niet. Maar momenten dat het even wat minder gaat, mag je ook laten zien en zorgen er juist voor dat je volgers zich in jou herkennen als mens.

 

Ondernemen op gevoel

Blijf jij doorgaan met het 1-op-1 overnemen van de strategie van een ander of wil jij ondernemen op gevoel? Want zelfs als ze goed werken, voelen ze dan ook goed? Passen ze echt bij jou? Mijn advies: Stop er maar mee en ga eerst maar eens voelen wat voor jou werkt. Diep vanbinnen weet jij namelijk echt wel hoe je het wil doen maar je laat je belemmeren door al die zelfopgelegde regels.

 

Waar voel jij je goed bij? Hoe wil jij het doen? Ga maar eens voelen wat goed is en waar jij gelukkig van wordt. Waar ik bijvoorbeeld helemaal ‘aan’ ga van voicememo’s, heb ik dus helemaal niks met salesfunnels. Dat betekent niet dat ik nooit gebruik maak van e-mailmarketing, maar het is niet mijn eerste keus.

 

Werken vanuit verbinding en vertrouwen

Mensen stappen in bij jou als er verbinding en vertrouwen is. Ga al die laagjes van dingen die je ooit hebt geleerd, en die jou belemmeren om jezelf te zijn, maar eens afpellen. Je bedrijf stort niet in als je wat minder post of als je deelt dat alles even niet zo lekker gaat. We zijn allemaal mens, iedereen heeft dat. Ook als je alles al voor elkaar hebt, is er onzekerheid en zijn er de momenten dat je er gewoon mee wil stoppen en weer lekker veilig in loondienst wil gaan werken. Ook ik heb die momenten. Maar juist door deze momenten leer ik te waarderen wat ik heb.

 

Moet je dat nou wel zeggen als businesscoach?

Natuurlijk is het ook wel een tikkie gewaagd om als businesscoach te zeggen dat je je marketingstrategie maar overboord moet gooien. Daarom zet ik ook nooit in op maar 1 strategie. Wanneer wij samenwerken in een 1-1 traject, kijken we naar verschillende strategieën en kijken we daarna wat het beste bij jou en je bedrijf past. Steeds valt er weer iets af en zo kom je steeds dichter bij wat jouw ideale strategie is. Zodat jij weer met plezier aan je bedrijf kunt werken. Zodat de strategie voor jou werkt, en niet andersom.

 

Loop jij vast in het bepalen van je eigen strategie? Mijn DM staat altijd voor je open en ik denk graag met je mee. Je kunt ook altijd contact opnemen via de mail als dat voor jou prettiger is. Zie je, met mij kun je alle kanten op!

 

 

Wil je meer lezen?