fbpx

Hoe word je zichtbaar voor jouw ideale klant?

Zichtbaarheid. Een veelbesproken onderwerp in de online wereld. Want je kunt pas iets verkopen aan een ander wanneer ze weten dat jij bestaat. Dat jouw bedrijf met jouw diensten of producten bestaat. Maar hoe word je nou zichtbaar? En dan ook nog eens voor de juiste mensen?

Vijf stappen voor een betere zichtbaarheid 

 

Stap 1 Kies jouw ideale klant

Om te weten hoe jouw ideale klant jou gaat vinden is het belangrijk om eerst te weten wie jouw ideale klant is. Juist door voor een specifieke klant te kiezen maakt dat je onderscheidend bent en dat jouw klant zich ook aangesproken voelt door jouw teksten. Jouw ideale klant heeft allerlei problemen, verlangens en vooral ambities. Wanneer je niet weet wie jouw klant is weet je ook niet wat de verlangens en problemen zijn en roep je maar wat. Zo blijf je onzichtbaar.

Stap 2 Leer je ideale klant beter kennen

Heb je een bepaalde klant voor je die echt jouw ideale klant is, dan is het tijd om hem of haar beter te leren kennen. Maar hoe doe je dat nu? Door vragen te stellen. Deze vragen kun je in het algemeen stellen via bijvoorbeeld Instagram Stories, dan reageren meerdere mensen. Maar het beste is nog om echt in gesprek te gaan met mensen waarvan jij denkt dat het je ideale klant is.

Kijk overigens niet alleen tussen je eigen online volgers, maar spreek ook mensen uit je eigen netwerk aan. Ook kun je bijvoorbeeld een vragenlijst maken die je door meerdere mensen laat invullen en dan naderhand alsnog individueel in gesprek gaan. Zo heb je al een basis en word je gesprek ook verdiepend.

Stap 3 Geef waarde weg

Je wordt pas zichtbaar bij jouw ideale klant wanneer jouw klant het vertrouwen heeft dat jij echt die expert bent die hem of haar kan helpen of ondersteunen. Dat betekent dus dat je een relatie moet opbouwen. Zo’n relatie start bij het weggeven van waardevolle informatie, tips en handvatten.

Dit kun je doen door bijvoorbeeld blogartikelen te schrijven, maar ook door live sessies op Facebook en Instagram of bijvoorbeeld door het opnemen van een podcast. In deze waardevolle content geef jij antwoord op de vragen die jouw ideale klant heeft.

Stap 4 Blijf (bij) jezelf

Laat je in jouw proces naar meer zichtbaarheid niet afleiden door anderen. Vooral social media kan overweldigend zijn en soms lijkt het alsof anderen binnen no time hun zichtbaarheid en klantenkring hebben opgebouwd. Vergeet echter niet dat je op social media alleen ziet wat de ander wil dat je ziet. Dus niets is wat het lijkt.

Heb vertrouwen in jezelf, in jouw kunnen en jouw expertise en bouw zo een band op met jouw community. Vergeet niet dat de ene klant er langer voor nodig heeft om het vertrouwen op te bouwen dan de ander. Zolang je bij jezelf blijft en inspeelt op de behoeftes van jouw ideale klant zullen ook zij bij jou instappen.

Stap 5 Blijf consistent.

En dan de laatste stap, eentje die veel ondernemers vergeten, blijf delen. Het feit dat je regelmatig op social media te vinden bent zorgt ervoor dat jouw klant erop vertrouwt dat je regelmatig met waardevolle content komt. Zie het als kleine zaadjes die je telkens plant die je uiteindelijk kunt oogsten.

Stop je met het planten van zaadjes, oftewel met waarde delen, dan valt er na een tijd ook niets meer te oogsten. Het heeft geen zin om een maand lang dagelijks aanwezig te zijn op Instagram en vervolgens een maand of twee niet. Kies daarom een schema waar je jezelf aan kunt houden en plan waar nodig tijd in om aan je content te werken.

Wil je meer lezen?

Scroll naar top